اگر شما هم یکی از دارندگان اسمارت فون های اندرویدی هستید، حتما بارها کلمه "روت" را شنیده اید. اما منظور از "روت" چیست؟و چرا به روت کردن موبایل نیاز داریم؟


اغلب این ویژگی ها بدون هیچ مشکلی و کار خاصی اجرا می شوند و قابل رویت هستند. در این میان برخی قابلیت های دستگاه های اندرویدی غیر فعال هستند.

قابلیت هایی از قبیل تغییر فونت دستگاه، که این قابلیت ها بطور پیشفرض توسط شرکت سازنده تنظیم شده است و امکان دسترسی به آنها مسدود شده است. اما ممکن است که برخی از این تنظیمات پیشفرض برای برخی قابل قبول نباشد و در صدد تغییر این تنظیمات برآیند.

روت کردن گوشی های اندرویدی نیز دقیقا با همین منظور بوجود آمده است که بتوانید به تمامی تنظیماتی که بصورت پیشفرض تنظیم و مسدود شده اند، دسترسی داشته باشید. این عمل که اصطلاحا "روت" نامیده شده است را می توان به هک در ویندوز و یا مکینتاش تشبیه کرد.

برخی کاربران که از سیستم عامل مکینتاش استفاده می کردند و به دلیل این که این سیستم عامل فقط بر روی سیستم های مخصوص اپل قابل اجرا بود ناراضی بودند.

به همین دلیل با هک کردن سیستم عامل مکینتاش، سیستم عاملی به نام هکینتاش که بر روی سیستم های PC معمول قابل نصب است را بوجود آوردند.

در روت کردن نیز عملی مانند هک انجام می شود با این تفاوت که تنظیمات غیرفعال و مسدود شده در اندروید را فعال می کند تا مخاطب امکان خصوصی سازی دستگاه اندرویدی خود را داشته باشد و سیستم عامل جدیدی بوجود نمی آورد.

اگر بخواهیم روت کردن را بطور خلاصه بیان کنیم،می توان گفت: روشی برای استفاده بی نهایت از اسمارت فون اندرویدی؛ بطوری که در آن  هرگونه کاری را بدون محدودیت انجام داد.


تا به اینجا تا حدودی به محاسن روت کردن گوشی پرداختیم اما این کار معایبی هم دارد که به برخی از مهمترین آنها در ادامه اشاره می‌کنیم:

- از بین رفتن گارانتی گوشی هوشمند

بدین معنی که اگر پس از روت شدن دستگاه شما دچار مشکل شود، دیگر گارانتی هیچ مسئولیتی برای تعمیر آن ندارد.

- عدم امکان آپدیت شدن دستگاه از سمت شرکت سازنده

زیرا شرکت های سازنده دستگاه های اندرویدی، این عمل را صحیح نمی دانند.

- خراب شدن دستگاه در حین روت کردن

مورد های زیادی مشاهده شده است که پس از روت شدن دستگاه، قسمتی از دستگاه مانند دوربین، بلندگو، صفحه نمایش و .... دچار مشکل شده است و حتی در مواردی به سوختن دستگاه اندرویدی انجامیده است.

اما اگر عمل روت کردن به درستی و به قولی حرفه ای انجام شود احتمال بوجون آمدن مشکل، بسیار پایین خواهد آمد.

ممکن است ای سوال برای شما پیش بیاید که آیا بعد از روت شدن گوشی، دیگر نمی توان گوشی را به حالت قبل از روت کردن یعنی حالت پیشفرض برگرداند؟

در جواب باید بگوییم: بله این امر ممکن است. شما میتوانید پس از روت کردن گوشی ،مجددا گوشی را به حالت قبلی برگردانید که در اینصورت گارانتی گوشی شما نیز فعال و برقرار می شود و می توانید از آپدیت ها و سایر مزایای شرکت ها استفاده کنید.

به برگرداندن گوشی به حالت قبل از روت، اصطلاحا " آنروت (Unroot)" می گویند. برای آنروت کردن گوشی،شما باید با همان برنامه ای که جهت روت کردن گوشی از آن استفاده کردید، اقدام به آنروت کردن کنید. و اگر با برنامه ای غیر از برنامه استفاده شده برای روت کار کنید، هیچ اتفاقی نمی افتد و گوشی در حالت روت می ماند.