بازی استراتژیک کهکشانی «آسمان دژ» نخستین بازی رایانه‌یی آنلاین ایرانی است که نخستین نسخه آن (آسمان دژ I) در سال 1388 به محیط مجازی ایران وارد شد.

با تمام ابزار دیجیتالی ارتباطی از جمله رایانه، موبایل و تبلت میتوان به سراغ این بازی رفت و بنا به انتخاب به یکی از زبانهای فارسی یا انگلیسی بازی کرد. 

«آسمان دژ» در رده بازیهای پرمخاطب برخط تحت مرورگر(massively multiplayer online browser based strategy game) قرار دارد و به تعداد زیادی از کاربران اجازه میدهد همزمان و از سراسر ایران به بازی پیوسته امتیاز گرفته و موقتا خارج شوند.

از ویژگیهای اصلی این بازی می توان به استفاده از جدیدترین فناوریهای HTML5 و CSS3، انیمیشن محیطی جذاب و استاندارد بالا و مضمون علمی تخیلی منحصر به فرد در نوع خود اشاره کرد. 

رده بندی سنی این بازی سیزده سال به بالاست و کاربران باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشند اما این حداقل شروع است چرا که ماهیت شطرنج گونه و بسیار جدی «آسمان دژ» تنها کاربرانی را نگه میدارد و به مراحل بالاتر می‌فرستد که از هوش و قدرت تصمیم گیری قاطع و سریعی برخوردار باشند. گرچه این بازی نخستین از نوع خود است و الگو یا رقیب قبلی نداشته اما تیم بازی ساز تلاش و تاکید زیادی داشته اند تا نمونه شان را به سطح استاندارد کمی و کیفی بازیهای خارجی نزدیک کنند تا کاربران داخلی را راضی نگه دارند. از آنجا که دسترسی همگانی با سرعتهای معمول اینترنت ایران نیز از نقاط مورد تاکید تیم سازنده بوده، نسخه اول این بازی توانست در پایان دوره خود به رقم بیش از صد هزار کاربر دست پیدا کند.

به علاوه این نسخه در پنجمین دوره جشنواره رسانه های دیجیتال (1390) مقام بهترین بازی آنلاین ایران را کسب کرد. با بسته شدن آخرین سرور این بازی در سال قبل، تیم بازی ساز که طراحی نسخه دوم را از قبل شروع کرده بودند, «آسمان دژ II » را در دی ماه 1391 در دسترس علاقمندان قرار دادند.

نسخه جدید که مزایای تکنیکی و هنری و روایتی بیشتری نسبت به نسخه اول دارد تنها چندی پس از ارائه در محیط اینترنت موفق به کسب مقام بهترین بازی آنلاین ایران در دوره ششم جشنواره رسانه های دیجیتال (1391) شد و طی مراسمی که با حضور وزیر ارشاد برگزار شد، تندیس این دوره را دریافت کرد. بلافاصله پس از این موفقیت «آسمان دژ II» در مسابقات بین المللی MMO آلمان نیز پذیرفته شد.

آسمان دژی‌ها چه کسانی هستند؟

صنعت - هنر بازیهای رایانه‌یی را معمولا شرکتهای بزرگ و کوچک غربی در اختیار داشته اند و به جز یکی دو کشور آسیائی از قبیل چین و مالزی – آن هم به شکلی محدود- کمتر فضایی برای رقابت سایر کشورها در این حیطه فراهم بوده است. بازار ایران نیز بیشتر به شکل غیرقانونی چندین سال است که پذیرای بازیهای قابل دانلود یا آنلاین خارجی بوده و فارغ از بحثهای روانشناختی و ممیزیهای مربوط به رده سنی از کشورهای دیگر خوراک می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، تیم سازنده «آسمان دژ» با توجه به جمیع این نکات از چند سال قبل دست به کار شده و پس از دو سال کار و حدود 17 هزار ساعت آزمون و تلاش نهایتا در سال 1388 «آسمان دژ I» را به مخاطبان معرفی کردند. این بازی به سرپرستی مهندس فرزام ملک آرا طراحی و تولید شده و تنها 10 تا 15 نفر به عنوان اعضای تیم سازنده روی این بازی کار کرده اند.

فرزام ملک آرا, کارشناس نرم افزار از کودکی به جهان بازیهای رایانه‌یی و برنامه نویسی برای آنها علاقمند بوده است و پس از تحصیل علمی در این رشته به کار در حوزه های شبیه سازی و برنامه نویسی مشغول شده و اینک بیش از ده سال است که عمده وقت خود را روی بازی سازی گذاشته است.


داستان آسمان دژ چیست؟

داستان بازی کهکشانی «آسمان دژ II» و در ادامه نسخه اول بازی، داستانی تخیلی و کهکشانی است که در سال 2808 اتفاق میفتد یعنی زمانی که بشر پس از پشت سر گذاشتن دو جنگ مهلک (ابتدا بین خود افراد بشر و سپس بین بازماندگان بشر با ربات‌ها) مجبور است کره زمین را ترک و قلمروهای تازه ای در کرات دیگر دست و پا کند. حالا بشر به دورترین مرزهای منظومه رسیده اما تازه مشکلات شروع شده است. برای رسیدن به این پیروزی هر کاربر - فرمانده در بازی باید با روباتها و بیگانه ها بجنگد، منابع سوخت و انرژی را کشف و استخراج کند و برای خودش وافرادش سرپناه بسازد. هر کاربر می‌تواند در یکی از چهار گروه «جنگجویان»، «افراد اجتماعی»، «کاوشگران» و «افتخارگران» حاضر باشد و برای ساخت بناهایی که به چهار بخش منابع، کارخانه‌های انرژی، اداری، تاسیسات، تقسیم بندی می‌شوند تلاش کند.

اینجا هدف اصلی (بر خلاف خیلی از بازیهای اکشن و هیجانی دیگر) نه کشتن انسانها بلکه نابود کردن دشمنان انسانی است. ماهیت انتزاعی بازی در عین حال وجهی آموزنده دارد و به نوعی زندگی همیاری را به کاربر می آموزد چرا که مخاطبان می‌توانند بر اساس امتیازها و پیشرفتها در یک فدراسیون کهکشانی نیز عضو شده و به رد و بدل کردن تجاربشان بپردازند. به روال دیگر بازیهای آنلاین تمام دنیای بازی از پیش تعیین شده نیست و قرار نیست همه کاربران به نقطه مشخصی رسند بلکه هر کاربر میتواند براساس هوش هیجانی و قابلیتهای تصمیم گیر شخصیش, جهان و قواعد خودش را در آسمان دژ بنا کند. به گفته سازنده بازی, آسمان دژ میتواند نمادی از یک جامعه واقعی باشد که در آن هر فرد جایگاه خود را بر اساس هوش و تلاشش تثبیت می‌کند.

شخصیتهای اصلی بازی کی هستند؟

تیم بازی سازان آسمان دژ چهار شخصیت اصلی طراحی کرده اند که در زمره باهوش ترین و شجاع ترین بازماندگان بشری قرار می‌گیرند. این چهار نفر که در مراحلی به کمک کاربر آمده و او را یاری می‌دهند تا در مقام یک فرمانده موقعیت خود را تثبیت کند عبارت اند از FM 2830 - مردی افسانه‌ای که از خاکستر جنگ اول بین منظومه‌ای به پا خاسته است. او فرمانده ارتش سایه اژدر و درهم کوبنده ارتش ربات‌هاست و از قدرت تحمل و دلاوریش داستانها گفته می‌شود. هیچ کس از گذشته وی به درستی مطلع نیست دارد ولی شایعاتی بر سر زبانهاست که او همان فریدون اسفندیاری است: دانشمند و آینده پژوه ایرانی که بنا به میل خود و پس از مرگش به سال 2000 میلادی, بدنش در کپسولی به حالت خواب مصنوعی و در آژمایشگاهی در آریزونا حفظ شده است -، سلما 2720 - دشمنان لقب سگ شکاری را برای این دختر انتخاب کرده‌اند. جستجوگر و کاشف بین سیاره‌یی. یک ماجراجوی واقعی. متخصص در شناسایی آثار باستانی انسان‌ها و بیگانگان. وی به بیش از 150 زبان زمینی و سه زبان بیگانه تسلط کامل دارد. اوست که هشدار حمله ربات‌ها را به مرکز فرماندهی منظومه شمسی داد و آن‌ها را از حمله به ربات‌ها بر حذر داشت. بسیاری معتقدند سلما می تواند یک منظومه قابل سکونت را از چند کهکشان دورتر تشخیص بدهد -، رازمن کنترا معروف به اژدهای خفته - پیرمردی سیاست‌مدار و استراتژیست نظامی. دارای دکترای افتخاری از دانشگاه امور سیاسی بین منظومه‌ای انسان‌ها و بیگانگان. کم‌حرف‌ترین سیاست‌مدار تاریخ بشر. تصمیم‌های حساس وی و سخنرانی تاریخی‌اش در مرکز فرماندهی بین منظومه‌یی نسل بشر از خطر نابودی نجات داد. وی هم اکنون مدیر و مسوول شکل‌دهی و هماهنگی فدراسیون‌ها در منظومه‌های جدید است - و بالاخره زونا هاوک معروف به مهندس منظومه - با هوش‌ترین دانشمند در منظومه شمسی. دختری با هوش سرشار و نبوغ بی حد و مرز که از کودکی یتیم بود و توسط خانواده فقیری به فرزندی قبول شد. زونا بعد از ورود به دانشگاه پس از مدت کوتاهی به دانشگاه مرکزی منظومه شمسی و اندکی پس از آن به آکادمی تحقیقات پرش‌های بلند بین منظومه‌یی راه یافت. خیلی از ادوات مورد استفاده بشر در منظومه‌های جدید توسط زونا اختراع شده است.

ادامه آسمان دژ چیست؟

مهندس ملک آرا معتقد است فعلا تمام تمرکز تیم سازنده بر آسمان دژ II و موفقیت داخلی – و حتی خارجی – آن متمرکز است و چناچه به پاسخ مطلوب برسند نسخه سوم را نیز طراحی خواهند کرد چرا که هنوز ایده های بسیاری در سر این تیم ایرانی وجود دار که باید اجرا و با مخاطبان درمیان گذاشته شود. آسمان دژیها مهمترین بخش کار را مخاطب و رضایت او میدانند و از هر پیشنهاد و انتقادی درمورد بازی استقبال میکنند.

منبع: مشرق

.

.

.

لینک بازی