تهران - ایرنا : مدیر طرح کلان ابررایانه دانشگاه امیرکبیر گفت :ابررایانه امیرکبیر به عنوان برترین ابررایانه کشور هم اکنون رتبه 360 را در جهان دارد در حالی که پیش از این رتبه آن 107 بوده است . این ابررایانه برای بهبود رتبه و بازگشت به رتبه خود نیازمند بودجه است.

دکتر سعید شریفیان مدیر طرح کلان ابررایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت : این ابررایانه در صورت تامین اعتبار می تواند به رتبه اولیه خود یعنی 107 برگردد ولی متاسفانه تاکنون برای تجهیز آن بودجه ای اختصاص نیافته است .

ابر رایانه ها (سوپر کامپیوترها) قویترین رایانه های موجود در دنیا هستند که قادرند با انجام چند هزار میلیارد عملیات در ثانیه مسایل پیچیده علمی و صنعتی را حل کنند. این رایانه ها امروزه با استفاده از فناوری کلاستر ساخته می شوند.

شریفیان یادآور شد که یک طرح تحقیقاتی برای ارتقای رتبه ابررایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری ارسال شده است و در صورت اختصاص بودجه برای تکمیل ابررایانه دانشگاه امیرکبیر، ایران دوباره به جمع 100 کشور دارنده پرسرعت ترین ابررایانه ها در جهان باز می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: این ابررایانه باید در بخش ارتقای سخت افزاری ، ارایه سرویس های جدید و با تاکید بر ایجاد شبکه به منظور ارایه خدمات به افراد خارج از دانشگاه تجهیز شود.

وی گفت: هم اکنون ابررایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ظرفیت 89 ترافلاپس رتبه نخست ابررایانه ها را در کشور دارد . این ابررایانه در هنگام راه اندازی در سال 90 ، دارای رتبه 107 جهان بود.

شریفیان افزود: قرار بود که این پروژه با قرارگرفتن در زمره طرح های مهر ماندگار در دولت دهم، سالانه بودجه ای را برای افزایش ظرفیت پردازش و به روز رسانی آن دریافت کند اما بودجه ای برای اجرای آن در دو سال گذشته به این طرح اختصاص داده نشد.

وی خاطرنشان کرد: در این ابررایانه 60 نرم افزار کاربردی طراحی و نصب شده است. با بهره برداری از این مرکز پردازش فوق سریع توانایی کشور در حوزه هایی چون مدل سازی و تحلیل اجسام پرنده مانند هواپیما و ماهواره، مطالعه استراتژیک مخازن نفت، تحلیل مطالعات لرزه نگاری و همچنین محاسبات در حوزه نانوفناوری ارتقا می یابد.

***ویژگی های فنی ابررایانه دانشگاه امیرکبیر

وی در مورد قدرت پردازش این ابررایانه گفت: هم اکنون با کاهش جزئی ظرفیت پردازش، این ابررایانه دارای قدرت پردازش 89 ترافلاپس و 267 گره پردازشی است. ابررایانه امیرکبیر دارای بیش از 4600 هسته پردازش است.

وی حجم حافظه اصلی (RAM) این ابررایانه را بیش از 9 ترابایت عنوان کرد و گفت: ظرفیت ذخیره سازی فعلی این ابررایانه بیش از 160 ترابایت (هزار میلیارد بایت) است.

***برترین ابررایانه های جهان

براساس آخرین رتبه بندی ابررایانه ها در وب سایت Top 500 که در نوامبر 2013 (آبان ماه امسال ) انجام شد، برترین ابررایانه های جهان به صورت زیر معرفی شده اند.

-ابررایانه Tianhe

این ابررایانه در دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین راه اندازی شده است که هنوز جایگاه نخست خود به عنوان برترین ابررایانه با عملکرد33/ 86 پتا فلاپس را حفظ کرده است.

- ابررایانه Titan

این ابررایانه در آزمایشگاه ملی Oak قرار دارد و دارای قدرت پردازش 17 / 59 پتا فلاپس است.

- ابررایانه Sepuoia 

این ابررایانه نخستین بار در سال 2011 میلادی در لابراتوار ملی لارنس لیورمور وزارت انرژی آمریکا راه اندازی شد.

این ابررایانه با استفاده از ۱٫۵ میلیون هسته پردازشگر دارای ظرفیت 17/17 پتافلاپس است.

- ابررایانه K فوجستو

این ابررایانه که در موسسه علوم محاسباتی “ریکن” ژاپن نصب شده است و دارای 51/ 10 پتافلاپس ظرفیت است.

- ابررایانه Mira 

یک سیستم در آزمایشگاه ملی ابر سوئیس نصب شده است و 59 /8 پتافلاپس ظرفیت دارد.

برترین ابررایانه های جهان تنها دارای ظرفیت و قدرت پردازش یک دهم مغز انسان هستند.

***فناوری کلاستر چیست؟

تکنولوژی کلاستر به عنوان فناوری ساخت ابررایانه ها امروزه در بیش از 80درصد ابررایانه های برتر جهان استفاده می شود. 

در گذشته ابررایانه ها شامل سیستم بزرگی متشکل از هزاران رایانه بود اما از سال 1992 به بعد با ورود فناوری کلاستر ابررایانه هایی با قدرت پردازش چندین ده برابر ایجاد شد. 

یک کلاستر گونه ای از سیستم پردازش موازی و یا توزیعی است و شامل مجموعه ای از رایانه های مستقل و متصل به هم است که به عنوان یک منبع محاسباتی یکپارچه و واحد با یکدیگر کار می کنند. 

با توجه به تجمیع و یکپارچه کردن منابع محاسباتی مانند پردازشگرهای اصلی ، این نوع از سیستم ها دارای قدرت پردازشی بسیار بالا در حل شبیه سازی ها و مدل سازی های علمی و مهندسی هستند.

در این روش از کمک پردازنده هایی نیز استفاده می شود که از آن جمله می توان به ˈGPUˈ یا (Gerapic Processor Unit) اشاره کرد.