آژانس امنیت ملی (به انگلیسی: National Security Agency)، هم‌چنین مشهور با سرواژه اِن‌اس‌اِی (به انگلیسی:NSA)، یک سازمان دولتی آمریکا است که به نحوی زیر نظر سازمان دفاع ایالات متحده آمریکا اداره می‌شود. این سازمان در ۴ نوامبر سال ۱۹۵۲ تاسیس شد و وظیفه اصلی آن نظارت بر مخابرات و فعالیت‌های ماهواره‌ای و کشف رمز در ایالات متحده آمریکا می‌باشد. این کار مستلزم مقدار زیادی رمزشناسی (cryptanalysis) می‌باشد. همچنین این سازمان وظیفه حفاظت از مکالمات دولتی و سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا را در مقابل سازمانهای مشابه بر عهده دارد که این کار نیز مستلزم مقادیر زیادی رمز نویسی (cryptography) می‌باشد.

این آژانس از اعضای کلیدی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است و یکی از محرمانه‌ترین سازمان‌های جاسوسی در جهان به شمار می‌آید. البته کار این آژانس محدود به جاسوسی ارتباطات است و جاسوسی انسانی را شامل نمی‌شود. همچنین طبق قانون، فعالیت‌های جاسوسی این آژانس محدود به روابط خارجی است اما در برخی مواقع نظارتهای داخل مرزی را هم شامل می‌شود. این آژانس از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است و یکی از محرمانه‌ترین سازمان‌های جاسوسی در جهان به شمار می‌آید. مرکزاین آژانس در ایالت مریلند است.

وظایف و مسئولیت‌ها

شنود دایم ارتباطات از راه دور، در سراسر جهان (موبایل، فکس، ای.میل و ارتباطات انفورماتیک) و همچنین دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، در حوزة وظایف سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) است. این آژانس - که مقرّ آن در فورت مید (مریلند، نزدیک واشنگتن) قرار دارد . صدهزار نفر را در استخدام خودش دارد که این افراد در مراکز مختلف در آمریکا و ایستگاه‌های شنود مستقر در خارج، به کار مشغول‌اند. این سازمان از بودجه سالانه‌ای معادل بیش از شانزده میلیارد دلار بهره می‌برد. به گفته جان پیک، کارشناس آمریکایی مسائل اطلاعاتی، آژانس امنیت ملی ایالات متحده، حدود ۹۵ درصد ارتباطات از راه دور را در سراسر جهان، تحت کنترل دارد. این حجم عظیم اطلاعات به وسیلة ابرکامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. البته رقم گفته شده از سوی این کارشناس آمریکایی، مورد قبول همة اهل فن نیست، اما می‌توان با اطمینان گفت که توانایی آژانس امنیت ملی آمریکا در ره‌گیری اطلاعاتی بیش از پنجاه درصد ترافیک جهانی را شامل می‌شود. مدیر این آژانس، به هنگام یکی از معدود مصاحبه‌هایش با مطبوعات، اعلام کرده بود که او باید هر سه ساعت، اطلاعاتی معادل کل کتابخانه کنگره آمریکا را تحت اداره‌اش داشته باشد.

حوزه‌های اطلاعاتی

اطلاعات مورد تحلیل سازمان امنیت ملی آمریکا، به طور دائم از طریق حدود پنجاه ایستگاه شنود در بیست کشور جهان در سطح پنج قاره دریافت می‌شود. این ایستگاه‌ها وظیفه دارند علامات فرستاده شده از سوی ماهواره‌های مخابراتی را شنود کنند؛ البته عمده این علامات از سوی ماهواره‌های اینتل ست ارسال می‌گردد. مهم‌ترین ایستگاه‌های شنود در کشورهای انگلستان، نیوزیلند، استرالیا و آلمان مستقر هستند.

مقر این سازمان در مریلند

این ایستگاه‌های ره‌گیری علامات ماهواره‌ای، اطلاعات را دریافت می‌کنند؛ خواه از طریق ره‌گیری مستقیم امواج فرستاده شده از سوی ماهواره، یا از طریق دریافت علامات ماهواره‌های ویژه جمع‌آوری اطلاعات در فضا. این ماهواره‌های ره‌گیری که به نام‌های «مرکوری»، «ترومپت»، یا «مانتور» شناخته می‌شوند، همچنین قادر به ره‌گیری امواج رادیوالکتریک از مبدأ زمین هم هستند. برای انجام دقیق مأموریت، برخی از این ماهواره‌ها - مثل ماهواره‌های مرکوری - به آنتن‌هایی مدوّر مجهز هستند که می‌توانند امواج خیلی سبک را منعکس کنند؛ امواجی که سطح‌شان می‌تواند تا سطح یک زمین فوتبال برابر باشد. این آنتن‌های عظیم می‌توانند امواج فرستاده شده از سوی ایستگاه‌های تقویتی تلفن‌های همراه را دریافت کنند. شایع است که ۹ ماهواره از این دست در اطراف زمین و در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار دارند. ۲ ماهواره از این نوع، بر فراز قارة اروپا قرار دارند و اطلاعات دریافتی را به ایستگاه بزرگ منویت هیل در انگلستان ارسال می‌کنند.

هر بار که شما مکالمه‌ای تلفنی با خارج برقرار می‌کنید و انعکاس صدای خودتان را در گوشی می‌شنوید (علامت مشخصه استفاده از ماهواره در ارتباط با راه دور)، مطمئن باشید که این ایستگاه‌های زمینیِ آژانس امنیت ملی آمریکا هستند که مشغول دریافت مکالمة شما هستند. سازمان امنیت ملی آمریکا روزانه میلیون‌ها ارتباط از راه دور را ره‌گیری می‌کند. تمام ارتباطی که به این ترتیب در چهارگوشة جهان شنود می‌شوند، به فورت مید فرستاده شده، در آنجا غربال می‌شود؛ تنها بخش کوچکی از اطلاعات ارسالی مورد استفاده بعدی قرار می‌گیرد. اما عملیات غربال چگونه انجام می‌گیرد؟ کامپیوترهایی مجهز به نرم‌افزارهای مخصوص، وظیفة تجزیه و تحلیل و غربال اولیه اطلاعات را بر عهده دارند. این کامپیوترها شماره تلفن‌های خاصی را در حافظة خودشان ذخیره کرده‌اند که براساس آنها غربال اولیه را انجام می‌دهند و تنها آن دسته از مکالماتی را که به وسیلة این شماره‌ها صورت پذیرفته، نگه می‌دارند. این شماره‌ها عبارتند از: شماره تلفن وزارت‌خانه‌ها، سفارت‌خانه‌ها، روابط‌عمومی سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های غیر دولتی، شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه‌های حساس و مشکوک به رقابت با منافع ملی آمریکا در حوزه‌های مختلف؛ اما گزینش ارتباطات هم‌چنین از طریق شناسایی صدای افراد هم صورت می‌گیرد. همین جا روشن کنیم که میکروچیپ‌های کامپیوترهای کرای (Cray) که شناسایی صداهای آشنا را انجام می‌دهند، در فورت مید و در یک کارخانة ویژه ساخته می‌شوند. کامپیوترهای Cray متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا هماهنگ با بانک داده‌هایشان، قادرند صداهای شخصیت‌های تحت مراقبت مثل شخصیت‌های سیاسی و دیپلماتیک، نظامی، رؤسای شرکت‌ها و حتی اعضای شناخته شده جنبش‌های تروریستی یا شورشیان و سران کارتل‌های مواد مخدر را شناسایی کنند.

شمار ارتباطات گزینش شده، حفظ شده و تفسیر شده (ارتباطی که تحلیل یا گزارشی را در پی دارد) تقریباً به پانزده مورد در روز بالغ می‌شود.

بی‌شک ارتباطات افراد بر روی شبکه اینترنت نیز تحت کنترل شدید قرار دارد؛ کاملاً محتمل است آژانس امنیت ملی ایالات متحده با توجه به محتوای روی شبکه، هر لحظه آنها را کنترل کند؛ میهن‌پرستی آمریکایی به گونه‌ای است که همه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی - که اکثرشان آمریکایی هستند - به آژانس امنیت ملی کشورشان اجازه می‌دهند، داده‌های مشتریان‌شان را کنترل کند و همین‌طور ارتباطات اینترنتی‌شان را؛ به علاوه اینکه برخی سایت‌های اینترنتی (اغلب آمریکایی)، گاهی بدون اطلاع صاحبان آنها برای کنترل محتوای کامپیوترهای برخی کاربران اینترنتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدتی است که به طور مداوم این نجوا به گوش می‌رسد که شرکت بزرگ کامپیوتری «مایکروسافت» پیوند نزدیکی با آژانس امنیت ملی آمریکا دارد؛ البته این همکاری‌ها در چارچوب عملیات شنود و ره‌گیری انجام می‌شود. باید بگوییم تنها، آژانس امنیت ملی آمریکا اینترنت را تحت کنترل ندارد؛ بلکه تقریباً تمام سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا سرویس‌های ره‌گیری و کنترل خاصّ خودشان را (در مورد اینترنت) دارا هستند؛ این موضوع از CIA تا حتی سرویس اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا را شامل می‌شود.

برنامه‌های NSA

NSA در مشارکت با آژانسهای مشابه در انگلستان، کانادا، استرالیا و زلاند نو که با عنوان گروه UKUSA شناخته می‌شوند، بصورت گسترده‌ای بر روی سیستمهایی به نام ECHELON کار می‌کنند که انتظار می‌رود توانایی مانیتور کردن بخش عظیمی از ارتباطات تلفنی، فکسی و داده‌ای جهان را داشته باشد. (بر طبق مقاله‌ای در تاریخ ۱۶ دسامبر در روزنامهٔ New York Times) بصورت فنی، تقریباً تمامی تلفنهای مدرن، اینترنت، فکس و ارتباطات ماهواره‌ای به خاطر ییشرفت‌های اخیر در تکنولوژی و ماهیت فضای باز (Open Air) اغلب ارتباطات رادیویی در سراسر دنیا، قابل استخراج می‌باشند. عملیات جمع آوری فرضی NSA بحران‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند که اغلب به خاطر این تصور است که NSA حریم خصوصی آمریکایی‌ها را نقض می‌کند. اما دستورالعمل‌های NSA (USSID 18) به طور محکمی استراق سمع یا جمع آوری اطلاعات در مورد «افراد آمریکایی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ...» را بدون اجازه رسمی و صریح دادستان کل ایالات متحده (در موارد برون مرزی) و اجازه دادگاه مراقبت اتباع خارجه (در موارد داخلی) منع می‌کند. دادگاه عالی ایالات متحده، کلیه آژانس‌های جاسوسی را از تحت نظارت قرار دادن شهروندان آمریکایی منع کرده‌است. تنها در شرایط حاد و کمی جمع آوری اطلاعات یک موجودیت آمریکایی بدون اجازه امکان پذیر است مانند حملات ۱۱ سپتامبر.

علاوه بر این ECHELON توسط شهروندان سایر کشورهای خارج پیمان اتحاد UKUSA مورد انتقاد قرار دارد، که البته ادعاهایی نیز وجود دارند مبنی بر استفاده حکومت ایالات متحده از این سیستم، برای تحریک مواردی خارج از حیطه امنیت ملی آن کشور، از قبیل جاسوسی صنعتی و جاسوسی سیاسی. این موارد شامل تکنولوژی توربین بادی بدون دنده که توسط شرکت آلمانی Enercon طراحی شده بود و نیز تکنولوژی گفتار که توسط شرکت بلژیکی Lernout&Hauspie طراحی شده بود، می‌شود. همچنین مقاله در روزنامهٔ Baltimore Sun در سال ۱۹۹۵ نشان می‌دهد که شرکت هوافضای Airbus یک قرارداد ۶ میلیارد دلاری با عربستان سعودی را در سال ۱۹۹۴ پس از اینکه NSA گزارش داد که مدیران Airbus از مدیران سعودی رشوه گرفته‌اند، از دست داده‌است. همهٔ اینها در این شرایط رخ داده‌است که هدف اصلی NSA تنها بدست آوردن اطلاعات جاسوسی خارجی بخصوصی است که مربوط به امنیت ملی یا عملیات جاسوسی نظامی رایج می‌باشد.

آقای Andy McNab در کتاب Firewall گفته‌است که اتحاد UKUSA طراحی شد تا NSA،GCHQ و سایر سازمانهای مشابه اطلاعات شهروندان دیگری را بدست آورد. این بدین معناست که NSA بصورت قانونی نمی‌تواند بر روی شهروندان آمریکایی نظارت داشته باشد، اما GCHQ می‌تواند این کار را برای این سازمان انجام دهد.

ماموریت NSA، بر طبق دستورالعمل اجرایی ۱۲۳۳۳، جمع آوری اطلاعاتی است که شامل «جاسوسی خارجی یا ضد جاسوسی» می‌شود و نه «بدست آوردن اطلاعات مربوط به فعالیت‌های درون مرزی اشخاص آمریکایی». NSA گفته‌است که برای جمع آوری اطلاعات فعالیت‌های جاسوسی خارجی در داخل مرزهای ایالات متحده به FBI وابسته‌است و فعالیت‌های داخلی خود را فقط به سفارت خانه‌ها و ماموریت‌های ملل بیگانه محدود کرده‌است. فعالیت‌های نظارتی NSA محدود به قانون حفظ حریم شخصی آمریکایی‌ها می‌باشد، اما این محدودیت‌ها برای اشخاص غیر آمریکایی که در خارج از مرزهای آمریکا هستند، اعمال نمی‌شود. این فعالیت‌ها، بخصوص شنود تلفنی درون مرزی و برنامه‌های پایگاه دادهٔ تماس‌ها، سوالاتی در مورد گسترش فعالیت‌های NSA و نگرانی‌ها درمورد تهدید برای حریم خصوصی ایجاد کرده‌است.

۱. شنود سیمی درون مرزی در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون: در سالهای پس از کناره گیری ریچارد نیکسون، بازرسی‌هایی در مورد استفاده نادرست از امکانات CIAو NSA انجام گرفت. در برخی از این بازرسی‌ها، از روی توطئهٔ ترور فیدل کاسترو و همچنین چندین مورد شنود سیمی بر روی افراد آمریکایی پرده برداری شد.

2. شنود سیمی و استخراج داده‌های ThinThread: یکی از برنامه‌های شنود سیمی بنام ThinThread در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ مورد آزمایش قرار گرفت، اما هیچ وقت مورد بهره برداری قرار نگرفت. پروژهٔ ThinThread هم شامل توانایی پیشرفتهٔ استخراج داده‌ها بود و هم شامل حفاظت‌های حریم از پیش تعبیه شده. که البته این حفاظت‌های حریم شخصی پس از حوادث ۱۱ سپتامبر توسط جورج بوش به حالت تعلیق در آمد تا توانایی‌های گروه‌های تجسس را در رابطه با مسئلهٔ تروریسم افزایش دهد.

۳. شنود سیمی بدون پیش اجازه در دوره ریاست جمهوری جورج بوش: در دسامبر ۲۰۰۵ روزنامه نیویورک تایمز، گزارش کرد که تحت فشار کاخ سفید و دستور مستقیم رئیس جمهور بوش، سازمان امنیت ملی، در اقدامی جهت جلوگیری از اقدامات خرابکارانه، کلیه تلفن‌های اشخاص آمریکایی که با افرادی خارج از کشور تماس گرفته بودند شنود کرده است .

NSA در تصورات

از آنجا که وجود NSA در دهه‌های اخیر شناخته تر شده‌است، و بخصوص پس از دههٔ ۱۹۹۰ این آژانس بطور متناوب در نقش جاسوسی تصور می‌گردد. بسیاری از این تصورات، درگیر بودن NSA در بسیاری از فعالیت‌های جاسوسی بصورت غلو آمیزی بیان می‌کنند. برای نمونه در فیلم‌های Sneakers و Enemy of the State و My Fellow Americans چهرهٔ نا مطلوبی از NSA به تصویر کشیده شده‌است. NSA همچنین نقش اساسی را در سایر فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای و بخصوص کتاب Digital Fortress از Dan Brown را بازی می‌کند.

روشهای رمزنگاری مورد استفاده در NSA

NSA همچنین مسئول اجزاء مربوط به رمزنگاری در سیستم‌های زیر می‌باشد:

  • EKMS Electronic Key Management System
  • FNBDT Future Narrow Band Digital Terminal
  • Fortezza encryption based on portable crypto token in PC Card format
  • (KL-7 ADONIS off-line rotor encryption machine (post-WW II to 1980s
  • (KW-26 ROMULUS electronic in-line teletype encryptor (1960s–1980s
  • KW-37 JASON fleet broadcast encryptor (1960s–1990s(
  • KY-57 VINSON tactical radio voice encryptor
  • KG-84 Dedicated Data Encryption/Decryption
  • SINCGARS tactical radio with cryptographically controlled frequency hopping
  • STE secure terminal equipment
  • STU-III secure telephone unit, currently being phased out by the STE
  • TACLANE product line by General Dynamics

جاسوسی NSA از مقامات و مردم برزیل

یک گزارشگر بریتانیایی روزنامه گاردین به نام گلن گرینوالد که در ریو د ژانیرو برزیل مستقر است، مدعی شد که در پی اطلاعات محرمانه‌ای که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا درز داده ، سازمان امنیت ملی ایالات متحده (NSA)، مکالمات تلفنی و ارتباطات مقامات دولتی و مردم برزیل را شنود می کرده است. روشن شده که نه تنها از برزیل بلکه از ونزوئلا، اکوادور و حتی مکزیک که متحد ایالات متحده محسوب می‌شود نیز جاسوسی می‌شده است. باراک اوباما در اجلاسگروه ۲۰ در روسیه، به دیلما روسف و همتای مکزیکی‌اش انریکه پنانیتو قول داده بود ماجرا را پیگیری کند.
NSA متهم شده که ایمیل‌ها و پیام‌هایی که دیلما روسف می‌فرستاده و همچنین دستیاران او و شرکت نفتی پتروبراس را شنود می‌کرده است. خانم روسف، گفته است که اگر این اتهامات ثابت شود، نشان می‌دهد سازمان امنیت ملی آمریکا درگیر "جاسوسی صنعتی" بوده است.
قرار بود که در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۳ رئیس‌جمهور برزیل سفری رسمی به ایالات متحده کند اما در پی این ماجرا سفر دیلما روسف لغو شد.
در واکنش به خبر لغو سفر رئیس‌جمهور برزیل، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که تعویق این سفر، یک تصمیم مشترک از جانب خانم روسف و آقای اوباما بوده است. در بیانیه کاخ سفید در این باره آمده است که رئیس‌جمهوری آمریکا "نگرانی‌های پیش‌آمده در پی افشاگری‌ها درباره فعالیت‌های اطلاعاتی ادعاشده در برزیل را درک می‌کند و بابت آنها ابراز تاسف می‌کند".
البته در همین حین، در اواخر سپتامبر دیلما روسف به ایالات متحده سفر کرد اما این سفر نه برای دیدار رسمی از آمریکا، بلکه تنها حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.


منبع : ویکی پدیا